Home > acfas, cogsci, csss, isc, mcgill, uqam > technologies cognitives – cognitive technologies @ ACFAS – 14/05/2009

technologies cognitives – cognitive technologies @ ACFAS – 14/05/2009

January 12, 2009 Leave a comment Go to comments
(English version below)

Dans le cadre du congrès de l’ACFAS (mai 2009, Ottawa), l’Institut des Sciences Cognitives de l’UQAM (ISC) et la Cognitive Science Students Society de l’Université McGill (CSSS) organisent un colloque sur le thème des TECHNOLOGIES COGNITIVES, vues comme l’ensemble des moyens créés et utilisés par les humains pour atteindre des objectifs cognitifs. (inspiré de Dascal et Dror 2005).

L’objectif principal de ce colloque est d’offrir un lieu de rencontre favorisant les contacts entre différents domaines et différents acteurs des sciences cognitives.

Ce colloque comportera une première partie de présentations invitées traitant divers aspects des technologies cognitives (les conférenciers confirmés à l’heure actuelle aborderont le télé enseignement, la substitution sensorielle et la gestion des connaissances). Une deuxième partie, qui fait l’objet de cet appel à communication, permettra à des étudiants et des chercheurs de présenter leurs travaux de recherche dans le domaine des technologies cognitives, puis la journée sera close par une table ronde et des discussions générales.

Le format retenu pour la deuxième partie du colloque est celui d’une session de présentations par affiches, format idéal pour permettre des interactions significatives entre les participants. Étant donné que le format affiche n’est pas un exercice existant avec la même force dans la culture de toutes les disciplines liées aux sciences cognitives, n’hésitez pas à entrer en contact avec les organisateurs si vous désirez des conseils ou avez des questions sur la production d’une communication dans ce format.

De manière non exhaustive, les thèmes suivants sont pertinents: thérapies cognitives, remédiation cognitive, neurofeedback, cognition distribuée sur des artéfacts, intelligence artificielle, interfaces homme machine, traitement automatique des langues, didactique, stratégies ou outils de collaboration, logiciels ludoeducatifs, dopants cognitifs. Des communications de fond, comme sur l’histoire des sciences et technologies cognitives, l’éthique des produits dopants cognitifs ou les aspects cognitifs de l’écriture sont eux aussi parfaitement recevables. Les propositions présentant des projets de recherche à leurs débuts sont acceptables dans la mesure où les étudiants pourront tirer profit de ce forum pour raffiner leurs objectifs et leurs besoins et prendre des contacts importants pour la poursuite de leurs travaux. Des propositions comprenant un élément de démonstration sont les bienvenues; contactez les organisateurs pour valider vos besoins.


– Format de la soumission: résumé de 1500 caractères maximum, ainsi qu’un titre, les noms, courriels et affiliations de tous les auteurs (le texte soumis aux évaluateurs sera anonyme).
– Procédure de soumission : poster directement vos résumés aux organisateurs
– Format final: communication affichée (poster)
– Date limite de soumission: 2 février 2009
– Date de l’évènement: le jeudi 14 mai 2009, à Ottawa
– Langue: Le congrès de l’ACFAS est un évènement fondamentalement francophone, et la langue officielle de communication est le français. Toutefois, une certaine proportion de communications en langue anglaise est acceptable.

Des informations complémentaires (programme préliminaire, affiches, …) seront disponibles sur le sur le site de l’ISC (www.isc.uqam.ca).

Organisateurs:
Guillaume Chicoisne, PhD, Institut des sciences cognitives, UQAM
Caroline Émond, doctorante, linguistique, UQAM
Will Shown, étudiant BA&Sc, sciences cognitives, McGill

Contact:
Guillaume Chicoisne (
chicoisne.guillaume@uqam.ca, 514-987-3000 poste 4374)

***********************************************************************************************

As part of the congrès de l’ACFAS (May 2009, Ottawa) UQAM’s Institut des Sciences Cognitives (ISC) and McGill’s Cognitive Science Students Society (CSSS) are organizing a workshop on Cognitive technologies, broadly seen as the means created by humans for the achievement of cognitive aims (adapted from Dascal and Dror 2005). The aim of this workshop is to bring together students and researchers having an interest in this field of cognitive science.

This workshop will open with invited speakers (confirmed speakers will talk about distance learning, sensory substitution and knowledge management), followed by a more interactive session of poster presentations, and will conclude with a round table and a general wrap-up. Researchers and students are invited to submit an abstract in order to present a poster during the second part of the day. In different domains within cognitive science (psychology, philosophy, …) poster presentations range from very common to very uncommon; do not hesitate to get in touch with the organizers if you want advice or have questions on the design or production of a poster.

While not exhaustive, the following list of topics is relevant: cognitive therapies, cognitive remediation, neurofeedback, artefacts supporting distributed cognition, artificial intelligence, computer-human interfaces, natural language processing, didactics, tools or strategies for collaboration, edutainment software, and cognition-enhancing drugs. Fundamental questions such as the history of cognitive technologies, the ethics of cognition-enhancing drugs or cognitive perspectives on writing are also relevant. Presentations of research projects in their early stages are also admissible, as the workshop will help the student in challenging their research projects and will help the student make valuable contacts with relevant actors in the field. Demonstrations are welcome; please contact the organizers to assess your needs.

– Format: 1500 character abstract and a title, the names, emails and affiliations of all the authors (evaluations will be anonymous)
– Submission procedure: directly post your abstract to the organizers
– Final format: poster presentation
– Deadline for submission: February 2nd, 2009
– Workshop venue: May 14th, Ottawa
– Language: ACFAS is a French speaking event. However, a certain ratio of English presentation is perfectly acceptable. While we encourage submission and/or presentation in French, there will be no language bias for the evaluation.

More information (preliminary program, posters, etc.) will be available on ISC’s website (www.isc.uqam.ca)

Organizers:
Guillaume Chicoisne, PhD, Institut des sciences cognitives, UQAM
Caroline Émond, PhD student, linguistics, UQAM
Will Shown, BA&Sc student, cognitive science, McGill

Contact:
Guillaume Chicoisne (chicoisne.guillaume@uqam.ca, (514) 987-3000 ext. 4374)

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: